Groei voor de bakkerij door digitale oplossingen 

Groei in omzet en rendement door de inzet van digitale oplossingen en nog meer te handelen vanuit de behoeften van de klant, de waarde van uw ambacht te gebruiken en efficient te opereren.

Algemene ontwikkelingen

De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Dit biedt kansen en bedreigingen (disruptie). Er is op vele vlakken een tekort aan personeel. De jongere generaties groeien op met internet, mobiel en sociale media. Een klantbeleving door een geïntegreerde online en offline klantreis wordt hierdoor nog belangrijker. Grote spelers kopen groot in en drukke kleine spelers met de laagste prijzen uit de markt. Het milieu staat onder druk. Hierdoor is er vraag naar duurzaamheid, recycling en upcycling en minimale verspilling. We zijn meer onderweg en willen ook onderweg bediend worden. We eten niet meer op de vaste momenten; ontbijt, lunch en avondeten. We eten meer verdeeld over de dag en kleinere porties. De aanschaf van dagelijkse goederen dient snel, efficiënt en gemakkelijk te gaan. Bij de aanschaf van luxere goederen zijn we op zoek naar beleving. We worden ouder, mede door onze gezondere levensstijl. Door de gezonde manier van leven is er steeds meer vraag naar gezonde producten.

De branche

Brood en banket blijven producten die de consument fysiek tot zich neemt, maar de manier van bestellen, de plekken van afleveren, de momenten van consumptie en de hele beleving om de producten en de verkooppunten heen veranderen in rap tempo.

De omzet van bakkerijen staat onder druk doordat supermarkten meer marktaandeel (nu 66%) pakken. Dit zal blijven/toenemen. Supermarkten bewegen meer en meer naar centra waar gegeten en gedronken kan worden en beleving wordt toegevoegd. De continuïteit van bakkerijen komt in gevaar doordat personeel moeilijk is te vinden, onder andere de nachtelijke uren van het vak. Het eten van brood heeft een flinke tik gekregen gedurende de gehele gezondheids-beweging. De overheid wil voedselverspilling in 2030 met 50% teruggebracht hebben. Voornamelijk ouderen komen bij de bakker in de fysieke winkel. Online bestellen van het broodvolume gebeurt nu voor 2,3% en zal stijgen, naar 10%. Digitale oplossingen bieden mogelijkheden voor nieuwe verdien- en operationele modellen, zie bijvoorbeeld JD X-mart,  Amazon Go of Smart shelff. Of wat dichter bij huis Boer Thijs die versproducten van de boer levert die uit een (snack)muur te halen zijn, zonder tussenkomst van een verkoper. Of het gebruik van 3D-printen om tot de mooiste gebakvormen te komen.

Aanpak

Bovengenoemde ontwikkelingen vragen om aanpassingen in de bedrijfsvoering.

Uw bedrijfsvoering effectief aanpassen doet u met een aanpak vanuit; Strategie, Marketing, Touchpoints en Automatiseren.

Binnen Strategie doet u onderzoek naar de behoeften van uw klant, stelt u doelen voor wat betreft groei en efficiëncy en bepaalt u welke verdien- en operationele modellen het meest succesvol zullen zijn.

Met Marketing zorgt u dat uw doelgroep de nieuwe modellen ook daadwerkelijk gaat gebruiken.

Om uw doelen te bereiken heeft u via verschillende digitale Touchpoints interactie met uw eindgebruikers.

Met Automatiseren kunt u processen automatiseren waardoor uw klant, uw medewerker of uzelf meer tijd heeft voor de  meest belangrijke zaken.

Strategie

Nieuwe verdien- en operationele modellen die u kunt inzetten zijn bijvoorbeeld:

  • Online (mobiel) bestellen en in de winkel ophalen.
  • Het maken van een (snack)muur waar men 7 x 24 brood en banket uit de muur kan halen.
  • Het leveren van producten op flexibele locaties en tijden, zodat u daar bent waar uw klant is. Denk aan sportverenigingen, festivals, het OV, in de ochtend of juist einde middag in het weekend.
  • Het aanbieden van gezondere, kleinere en buitenlandse variaties gerelateerd aan de gezondheidsbeweging en meer eenpersoonshuishoudens en immigranten.
  • Selfservice (bestellen, producten pakken, afrekenen en loyaliteitsprogramma) voor de klant, zodat er minder personeel nodig is en de klant vrijheid van handelen ervaart.
  • Inzet van promoties aan het einde van de dag, of aansluiten bij Too Good To Go, om verspilling tegen te gaan.
  • Een plek maken zodat een klant een kop koffie kan drinken, kan socializen en wifi kan gebruiken.

Marketing

Hoe maak je het verschil met concurrenten zoals de supermarkten? Omarm het ambacht en laat het zien, voelen, horen en ruiken.

  • Vertel via de verschillende kanalen welke (nieuwe) verdien- en operationele modellen u heeft, wat de waarde voor de klant is en hoe de klant de modellen kan gebruiken.
  • Verspreid de geur door bijvoorbeeld in de winkel af te bakken.
  • Toon het ambacht via foto’s en video op uw website, digitale schermen in de winkel en bijvoorbeeld via uw sociale kanalen. Laat zien hoe en wie het brood of banket van de klant vanochtend ambachtelijk heeft gebakken.
  • Gebruik verschillende kanalen om te laten zien dat u duurzaam produceert en duurzame producten levert.
  • Vertel wat u doet om verspilling te minimaliseren.
  • Benadruk de punten die u beter doet dan de supermarkten.
  • Train uw personeel om consumenten te helpen bij de nieuwe (verdien- en operationele) modellen.

Touchpoints

Onderstaande touchpoints kunt u, onder andere, inzetten om uw doel te bereiken:

  • Bestelzuilen en mobiele apps voor selfservice.
  • Digitale schermen in de winkel om het ambacht en promoties te tonen.
  • Digitale klantenkaart. Geen fysieke kaarten meer.
  • E-commerce zodat men via mobiel en laptop de voorraad kan zien, kan bestellen en in de winkel kan ophalen of kan laten bezorgen.
  • Verkoop van producten via de gratis WhatsApp Business App.
  • (Snack)muren om ook buiten 08.00 – 17.00 te kunnen leveren.
  • Een elektrische bezorgbus of -fiets, die geografisch is te volgen via een mobiele app, zodat uw klanten zie waar u bent en u niet missen.
  • ToGo-locaties om de klant die onderweg is te bedienen.

Automatiseren

Onder andere onderstaande processen kunt u automatiseren om efficiënter te opereren:

  • Bestellen, producten pakken, afrekenen en gebruiken klantenkaart (zie selfservice zoals genoemd bij Strategie).
  • Schappenbeheer. Met IoT de hoeveelheid producten in een schap meten (smart shelf), zodat u ook weet wanneer u moet bijvullen of hoeveel u moet bakken.
  • Digitale marketing activiteiten om uw ambacht, promoties, locaties enzovoort kenbaar te maken.

Verder praten?
Vraag een gratis adviesgesprek aan!

Raymond Werner

Schrijf u in voor een gratis adviesgesprek

Deel uw vraagstuk in een gratis adviesgesprek en ervaar hoe u groei en efficiency kunt realiseren door digitalisering.

U bent aangemeld. We nemen zsm contact op voor het maken van een afspraak.

Raymond Werner

Schrijf u in voor een gratis adviesgesprek

Deel uw vraagstuk in een gratis adviesgesprek en ervaar hoe u groei en efficiency kunt realiseren middels de inzet van digitale oplossingen.

U bent aangemeld. We nemen zsm contact op voor het maken van een afspraak.

Pin It on Pinterest

Kan ik u helpen?