Groei voor de bakkerij door digitale oplossingen 

Groei in omzet en rendement door; de inzet van digitale oplossingen en nog meer te handelen vanuit de behoeften van de klant, de waarde van jouw ambacht te gebruiken en efficient te opereren.

Algemene ontwikkelingen

De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Dit biedt kansen en bedreigingen (disruptie). Er is op vele vlakken een tekort aan personeel. De jongere generaties groeien op met internet, mobiel en sociale media. Een klantbeleving door een geïntegreerde online en offline klantreis wordt hierdoor nog belangrijker. Grote spelers kopen groot in en drukke kleine spelers met de laagste prijzen uit de markt. Het milieu staat onder druk. Hierdoor is er vraag naar duurzaamheid, recycling en upcycling en minimale verspilling. We zijn meer onderweg en willen ook onderweg bediend worden. We eten niet meer op de vaste momenten; ontbijt, lunch en avondeten. We eten meer verdeeld over de dag en kleinere porties. De aanschaf van dagelijkse goederen dient snel, efficiënt en gemakkelijk te gaan. Bij de aanschaf van luxere goederen zijn we op zoek naar beleving. We worden ouder, mede door onze gezondere levensstijl. Door de gezonde manier van leven is er steeds meer vraag naar gezonde producten.

De branche

Brood en banket blijven producten die de consument fysiek tot zich neemt, maar de manier van bestellen, de plekken van afleveren, de momenten van consumptie en de hele beleving om de producten en de verkooppunten heen veranderen in rap tempo.

De omzet van bakkerijen staat onder druk doordat supermarkten meer marktaandeel (nu 66%) pakken. Dit zal blijven/toenemen. Supermarkten bewegen meer en meer naar centra waar gegeten en gedronken kan worden en beleving wordt toegevoegd. De continuïteit van bakkerijen komt in gevaar doordat personeel moeilijk is te vinden, onder andere de nachtelijke uren van het vak. Het eten van brood heeft een flinke tik gekregen gedurende de gehele gezondheids-beweging. De overheid wil voedselverspilling in 2030 met 50% teruggebracht hebben. Voornamelijk ouderen komen bij de bakker in de fysieke winkel. Online bestellen van het broodvolume gebeurt nu voor 2,3% en zal stijgen, naar 10%. Digitale oplossingen bieden mogelijkheden voor nieuwe verdien- en operationele modellen, zie bijvoorbeeld JD X-mart,  Amazon Go of Smart shelff. Of wat dichter bij huis Boer Thijs die versproducten van de boer levert die uit een (snack)muur te halen zijn, zonder tussenkomst van een verkoper. Of het gebruik van 3D-printen om tot de mooiste gebakvormen te komen.

Aanpak

Bovengenoemde ontwikkelingen vragen om aanpassingen in de bedrijfsvoering.

Jouw bedrijfsvoering effectief aanpassen doe je met een aanpak vanuit; Strategie, Marketing, Touchpoints en Automatiseren.

Binnen Strategie doe je onderzoek naar de behoeften van je klant, stel je doelen voor wat betreft groei en efficiëncy en bepaal je welke verdien- en operationele modellen het meest succesvol zullen zijn.

Met Marketing zorg je dat jouw doelgroep de nieuwe modellen ook daadwerkelijk gaat gebruiken.

Om jouw doelen te bereiken heb je via verschillende digitale Touchpoints interactie met je eindgebruikers.

Met Automatiseren kun je processen automatiseren waardoor jouw klant, je medewerker of jijzelf meer tijd heeft /hebt voor de  meest belangrijke zaken.

Strategie

Nieuwe verdien- en operationele modellen die je kunt inzetten zijn bijvoorbeeld:

  • Online (mobiel) bestellen en in de winkel ophalen.
  • Het maken van een (snack)muur waar men 7 x 24 brood en banket uit de muur kan halen.
  • Het leveren van producten op flexibele locaties en tijden, zodat je daar bent waar jouw klant is. Denk aan sportverenigingen, festivals, het OV, in de ochtend of juist einde middag in het weekend.
  • Het aanbieden van gezondere, kleinere en buitenlandse variaties gerelateerd aan de gezondheidsbeweging en meer eenpersoonshuishoudens en immigranten.
  • Selfservice (bestellen, producten pakken, afrekenen en loyaliteitsprogramma) voor de klant, zodat er minder personeel nodig is en de klant vrijheid van handelen ervaart.
  • Inzet van promoties aan het einde van de dag, of aansluiten bij Too Good To Go, om verspilling tegen te gaan.
  • Een plek maken zodat een klant een kop koffie kan drinken, kan socializen en wifi kan gebruiken.

Marketing

Hoe maak je het verschil met concurrenten zoals de supermarkten? Omarm het ambacht en laat het zien, voelen, horen en ruiken.

  • Vertel via de verschillende kanalen welke (nieuwe) verdien- en operationele modellen je hebt, wat de waarde voor de klant is en hoe de klant de modellen kan gebruiken.
  • Verspreid de geur door bijvoorbeeld in de winkel af te bakken.
  • Toon het ambacht via foto’s en video op uw website, digitale schermen in de winkel en bijvoorbeeld via je sociale kanalen. Laat zien hoe en wie het brood of banket van de klant vanochtend ambachtelijk heeft gebakken.
  • Gebruik verschillende kanalen om te laten zien dat je duurzaam produceert en duurzame producten levert.
  • Vertel wat je doet om verspilling te minimaliseren.
  • Benadruk de punten die je beter doet dan de supermarkten.
  • Train je personeel om consumenten te helpen bij de nieuwe (verdien- en operationele) modellen.

Touchpoints

Onderstaande touchpoints kun je, onder andere, inzetten om je doel te bereiken:

  • Bestelzuilen en mobiele apps voor selfservice.
  • Digitale schermen in de winkel om het ambacht en promoties te tonen.
  • Digitale klantenkaart. Geen fysieke kaarten meer.
  • E-commerce zodat men via mobiel en laptop de voorraad kan zien, kan bestellen en in de winkel kan ophalen of kan laten bezorgen.
  • Verkoop van producten via de gratis WhatsApp Business App.
  • (Snack)muren om ook buiten 08.00 – 17.00 te kunnen leveren.
  • Een elektrische bezorgbus of -fiets, die geografisch is te volgen via een mobiele app, zodat jouw klanten zien waar je bent en je niet missen.
  • ToGo-locaties om de klant die onderweg is te bedienen.

Automatiseren

Onder andere onderstaande processen kun je automatiseren om efficiënter te opereren:

  • Bestellen, producten pakken, afrekenen en gebruiken klantenkaart (zie selfservice zoals genoemd bij Strategie).
  • Schappenbeheer. Met IoT de hoeveelheid producten in een schap meten (smart shelf), zodat je ook weet wanneer je moet bijvullen of hoeveel je moet bakken.
  • Digitale marketing activiteiten om je ambacht, promoties, locaties enzovoort kenbaar te maken.

Verder praten?
Vraag een gratis adviesgesprek aan!

Raymond Werner

Schrijf je in voor een gratis adviesgesprek

Deel je vraagstuk in een gratis adviesgesprek en ervaar hoe je groei en efficiency kunt realiseren door digitalisering.

Je bent aangemeld. We nemen binnen 24 uur contact op voor het maken van een afspraak.

Raymond Werner

Schrijf u in voor een gratis adviesgesprek

Deel uw vraagstuk in een gratis adviesgesprek en ervaar hoe u groei en efficiency kunt realiseren middels de inzet van digitale oplossingen.

U bent aangemeld. We nemen zsm contact op voor het maken van een afspraak.

Pin It on Pinterest

Live chat!