Inleiding

Wilt u nog meer bezoekers op uw website hebben? Dat kan door op de 1e pagina van Google te staan! Wilt u een (gratis) oplossing gebruiken om in contact te komen met uw doelgroep? Dit alles kan met Google Mijn Bedrijf!

In onderstaand artikel leest u hoe u bij lokale zoekopdrachten een goede kans maakt om met Google Mijn Bedrijf op de 1e pagina van Google te komen. 

Na het lezen van dit artikel:

  • Weet u wat belang is om zo hoog mogelijk op de 1e pagina van Google te staan.
  • Weet u wat lokale zoekopdrachten zijn.
  • Weet u hoe Google Mijn Bedrijf werkt.
  • Heeft u de instructie gekregen hoe u Google Mijn Bedrijf zo kunt inrichten dat u, de grootste kans heeft, om op de 1e pagina van Google te staan.
  • Hopen we dat u binnen 3 dagen met Google Mijn Bedrijf aan de slag gaat om online met uw doelgroep in gesprek te gaan.

Google

U weet inmiddels dat er dagelijks miljoenen mensen online naar informatie zoeken, producten kopen of met hun vrienden contact hebben via social media. Bij deze miljoenen mensen zit zeker ook een deel van uw doelgroep. Dit maakt dat online veel potentie heeft om met uw potentiële klanten in contact te komen. Het bereik in aantal potentiële klanten is enorm. Vele tools zijn efficiënt en tegen lage kosten in te zetten om met uw doelgroep in gesprek te gaan. Google Mijn Bedrijf is ook een van die (gratis) tools die u zeker in moet zetten, aangezien zoeken via Google heel veel gebruikt wordt.

Wist u dat:

  • 95% van alle zoekopdrachten in Google wordt gedaan?
  • 75% van de mensen niet verder leest/klikt dan de eerste pagina? 
  • 65% van de clicks op de 1e 3 posities van de zoekresultaten plaatsvindt?

Snapt u nu voor 100% 😉 dat het bovenaan de 1e pagina van Google staan van groot belang is voor uw online succes?

Google wil zo relevant mogelijk zijn en blijven en wil daardoor de meest relevante zoekresultaten tonen. Met potentiële klanten in contact komen via een Google-zoekopdracht is zeer krachtig, omdat een zoeker met een zoekopdracht altijd een bepaalde intentie heeft. Uw doelgroep wil dus iets, in plaats van dat u, zoals bijvoorbeeld op social media, (koud) adverteert op het nieuwsoverzicht van de gebruiker. Op social media is men op zoek naar nieuws van vrienden/kennissen en niet direct naar uw advertentie.

Google interpreteert de intentie van een zoekopdracht. Zo bepaalt Google of iemand op zoek is naar “informatie over” of dat een persoon wil “navigeren naar een website” of de zoeker “op termijn iets wil kopen en nu aan het onderzoeken is” of dat iemand “op zoek is naar de beste deal”.

Met Google Mijn Bedrijf kunt u zorgen dat uw bedrijf op de 1e pagina van Google verschijnt indien een zoekopdracht met de gewenste intentie wordt uitgevoerd. 

In onderstaande paragraaf leest u wat Google Mijn Bedrijf is.

Google Mijn Bedrijf

Wat is Google Mijn Bedrijf? Met Google Mijn Bedrijf kunt u gratis een bedrijfsprofiel aanmaken en in contact komen met uw doelgroep via; Google zoeken en Google Maps. 

Google Mijn Bedrijf werkt voornamelijk bij zoekopdrachten met een lokale/geografische intentie (=lokale zoekopdracht). Stel dat u zoekt naar “Italiaans restaurant” dan lijkt het erop dat u op zoek bent naar een lokaal Italiaans restaurant, aangezien u waarschijnlijk iets wilt gaan eten en niet te lang wilt reizen. Dit voorbeeld is een lokale zoekopdracht waarbij lokale zoekresultaten worden getoond. Zie onderstaande voorbeelden.

Google zoeken

Google maps

google zoeken bedrijf google maps lokale zoekopdracht

Zoals u in bovenstaand voorbeeld van Google zoeken kunt zien, verschijnt een verkleinde Google maps met daarop de “pointers” en daaronder de voor u meest relevante zoekresultaten van bedrijven (= Google Mijn Bedrijf). Na deze bedrijven verschijnen dan de tekst-zoekresultaten. Bij een zoekopdracht op Google maps werkt het net zo alleen dan ziet u alleen de kaart en de bedrijven op de kaart. In de volgende paragraaf leest u hoe de volgorde van lokale zoekresultaten wordt bepaald.

De volgorde van de lokale zoekresultaten

Om met uw bedrijf op de 1e pagina van Google te komen helpt het als u weet hoe Google de volgorde van de lokale zoekresultaten bepaald. In onderstaand overzicht leest u middels welke parameters Google de volgorde bepaald en wat u kunt doen om deze parameters zo goed mogelijk in te vullen:

  • Relevantie – hoe completer en relevanter de informatie hoe hoger in de zoekresultaten. Vul dus volledige en gedetailleerde bedrijfsinformatie in, zodat Google zo goed mogelijk kan matchen tussen de zoekopdracht en uw bedrijf.
  • Afstand – de afstand wordt bepaald door na te gaan hoe ver uw bedrijf zich bevindt ten opzichte van de expliciete plaats waar men naar zocht. Indien er geen expliciete plaats is opgegeven bij de zoekopdracht dan wordt de afstand bepaald door de locatie vanaf waar de zoekopdracht is uitgevoerd. 
  • Prominentie – dit gaat over hoe bekend uw bedrijf is. Prominente musea, hotels en bezienswaardigheden staan waarschijnlijk (dit woord gebruikt Google zelf ook) ook hoger in de lokale zoekresultaten. Prominentie wordt ook bepaald door de informatie die online over uw bedrijf wordt gevonden. Uw online aanwezigheid, door links naar uw website, uw blogs enzovoort is hierbij belangrijk. Het aantal Google reviews en de score wordt ook meegenomen bij het bepalen van de volgorde. Daarnaast is uw positie in de niet lokale zoekresultaten belangrijk, dus werk continue aan uw SEO (=Search Engine Optimization).

In onderstaande paragraaf leest u welke onderdelen van Google Mijn Business invloed hebben op de volgorde van de zoekresultaten en welke onderdelen u daarnaast ook zou moeten gebruiken.

google my business vindbaarheid

Het gebruik van Google Mijn Bedrijf

Om het maximale uit Google Mijn Bedrijf halen adviseren we u om onderstaande opties te gaan gebruiken.

Welke onderdelen moet u zeker instellen voor een goede vindbaarheid:

  • Vul de gegevens zo volledig mogelijk in – om zo relevant mogelijk te zijn voor potentiële klanten en dus voor Google dient u uw bedrijf zo volledig mogelijk weer te geven. Vul dus alle velden zo compleet mogelijk in, zoals categorie, services enzovoort. Let op, afhankelijk van de categorie die u kiest zijn sommige functies wel/niet beschikbaar.
  • Verifieer uw bedrijf – uw bedrijf verifiëren zorgt er voor dat uw bedrijfsinformatie extra bekrachtigd wordt en dat u alleen toegang heeft tot deze gegevens. Afhankelijk van het soort vermelding van uw bedrijf kunt u verifiëren per post, telefoon, e-mail of direct per Google Search Console. De laatste optie is het gemakkelijkste indien deze oplossing al aanwezig is.
  • Gebruik keywords in de bedrijfsnaam – de woorden in de naam uw bedrijf worden gebruikt voor het matchen van de resultaten met de zoekopdracht. Ondanks dat uw bedrijf bijvoorbeeld “Italiaono” heet is het verstandig om er toch “Italiano pizzeria” of “Italiaono italiaans restaurant” van te maken, afhankelijk van op welke keywords uw doelgroep zoekt en u gevonden wilt worden.
    Het gaat er bij de bedrijfsnaam om dat potentiële klanten u vinden en niet of het mooi staat 😉
  • Gebruik keywords in de beschrijving – ook de woorden in de beschrijving worden gebruikt om te matchen op de zoekopdracht van uw doelgroep. Gebruik dus ook hier de keywords waarop u gevonden wilt worden.
  • Vraag om reviews en reageer erop – reviews zijn zeer belangrijk voor de relevantie en dus vindbaarheid in Google. Tevens zijn reviews zeer belangrijk voor de besluitvorming of potentiële klanten contact met uw bedrijf gaan opnemen. Vraag actief naar reviews en reageer op een review als iemand die heeft achtergelaten. Door te reageren laat u zien dat u de relatie met uw klanten belangrijk vindt en serieus neemt. Google geeft ook nog een aantal tips, https://support.google.com/business/answer/3474050, over hoe te reageren op positieve – en negatieve reacties.
  • Categorieën – uw categorieën zijn zeer bepalend voor uw ranking in de zoekresultaten. Kies de categorieën die het best passen bij uw bedrijf. De category helper van pleper.com kan hier goed bij helpen. Met de category helper kunt u maximaal 3 keywords opgeven waarop u gevonden wilt worden. De category helper zoekt de categorieën uit die het best ranken bij deze keywords. Gebruik de best rankende categorie als uw primaire categorie en voeg nog enkele goed passende categorieën toe.
  • Voeg foto’s toe – u kunt uw producten en diensten nog beter aan uw doelgroep presenteren door relevante foto’s te tonen.
  • Houd uw openingstijden bij – door uw openingstijden, ook tijdens feestdagen, actueel te houden weten uw potentiële klanten wanneer ze bij u terecht kunnen. Uw relevantie neemt hierdoor weer toe. 

Welke onderdelen moet u zeker ook gebruiken:

  • Telefoonnummer – zorg er minimaal voor dat uw doelgroep contact met u kan opnemen, dus vul uw telefoonnummer in.
  • Afspraaklinks – geef u potentiële klanten de mogelijkheid om een afspraak met u te maken. Vul hier bijvoorbeeld de link naar uw contactformulier op uw website in.
  • Posts – met posts kunt u aanbiedingen, updates, evenementen en producten toevoegen. Posts zijn een extra mogelijkheid om waarde toe te voegen voor uw doelgroep en uw bedrijf te profileren. In posts kunt u verwijzen naar (producten op) uw website, waardoor u meer traffic genereert. Onderstaande regels gelden voor posts:
    • Een post is zeven dagen zichtbaar.
    • Evenementen zijn zichtbaar totdat het betreffende evenement voorbij is.

In de sectie ‘Home’ van het dashboard kunt u voorbeelden zien van soortgelijke bedrijven, zie “Bedrijven als het jouwe zijn nu aan het posten”.

  • Inzichten – ook bij dit “touchpoint met uw doelgroep” geldt. Zorg dat u met regelmaat de informatie over het gedrag van uw bezoekers bekijkt. Met de opgedane inzichten kunt u acties doorvoeren om de interactie met uw doelgroep te verbeteren. Als u het doorklikken vanuit Google Mijn Bedrijf naar uw website beter wilt meten kunt u tags toevoegen aan uw website URL in Google Mijn Bedrijf, zie het menu-item “Informatie”. Tags genereren kunt u doen middels https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/. Voer bijvoorbeeld onderstaande data in

google analytics google mijn bedrijf

Bij “Share the generated campaign URL” kunt u de URL vinden die in Google Mijn Bedrijf, bij uw website moet invullen.
In Google Analytics, onder Acquisitie/Campagnes/Alle campagnes vindt u de data van de clicks op deze URL.
Test verschillende keywords uit. Houd de wijzigingen in Google Analytics bij, middels annotations en beoordeel de resultaten.

  • Services/Producten – ook in Google Mijn Bedrijf heeft u de mogelijkheid om uw services en producten te promoten. Maak daar dan ook zeker gebruik van.
  • Meldingen – ga via instellingen naar de verschillende e-mail meldingen om aan te geven wanneer u een melding wilt ontvangen. 
  • Gebruik de APP – er is een Google Mijn Bedrijf-APP voor Android en iOS. Met de APP kunt u uw profiel bijwerken en kunt uw meldingen ontvangen bij nieuwe reviews of berichten, https://support.google.com/business/answer/9114771?hl=nl&ref_topic=7505835. Zo kunt u snel reageren op geïnitieerde interactie van gebruikers.
  • Uw gegevens maandelijks controleren en bijwerken waar nodig – buitenstaanders kunnen een “bewerking voorstellen” en deze kan door Google verwerkt worden. Deze optie zit erin omdat helaas vele bedrijfseigenaren hun gegevens niet bijwerken en juiste data is nodig voor relevantie. Controleer uw gegevens dus met regelmaat.

Google Mijn Bedrijf als onderdeel van uw eco-systeem

Dit artikel gaat over Google Mijn Bedrijf. Toch willen we u graag nog iets meegeven. Online succes behaalt u door slim, routinematig en geïntegreerd online interactie met uw potentiële klant te hebben. 

Met slim bedoelen we dat, hoe beter u uw doelgroep kent, welke problemen ze hebben, hoe beter u daar een relevantie interactie tegenover kunt zetten. 

Met routinematig bedoelen we dat u alleen succesvol gaat zijn als u consequent, routinematig werkt aan de interactie met uw doelgroep gedurende de klantreis. Eenmalig een website maken of een artikel schrijven is niet voldoende. U dient continu zichtbaar te zijn en uw interactie te optimaliseren. 

Met geïntegreerd bedoelen we dat de verschillende “touchpoints” (digitale contactmomenten met uw doelgroep) onderdeel zijn uw eco-systeem. Het is een samenspel van content, Goolgle Search, social media, uw website, online adverteren dat maakt dat u online succesvol bent. Door de verschillende touchpoints in het eco-systeem met elkaar te verbinden versterken ze elkaar. Alleen Google Mijn Bedrijf gebruiken is niet voldoende. Enkele voorbeelden hoe u de verschillende touchpoints in uw eco-systeem kunt verbinden zijn:

  • Maak een blog, die geoptimaliseerd is voor Google Search, op uw website en promoot die blog via uw posts op Google Mijn Bedrijf en social media.
  • Bezoekers die op uw website zijn geweest en niet hebben geconverteerd kunt u middels social media retargetten.

Conclusie

Vele miljoenen mensen en dus ook (een deel van) uw doelgroep is dagelijks online te vinden. Door dit enorme bereik moet online ondernemen een vast onderdeel zijn van uw bedrijfsstrategie. Mensen die een online zoekopdracht uitvoeren hebben echt een intentie. Die intentie maakt dat de zoeker een zeer interessante doelgroep is. Zoekopdrachten worden voornamelijk in Google uitgevoerd. De meeste gebruikers kijken niet verder dan de eerste pagina van de zoekresultaten en klikken op de bovenste 3 posities. Dit maakt het zo hoog mogelijk op de 1e pagina van Google verschijnen een belangrijk middel om in contact te komen met uw doelgroep. Met Google Mijn Bedrijf heeft een goede, gratis, oplossing om zo hoog mogelijk op de 1e pagina van Google te verschijnen. Google Mijn Bedrijf is een oplossing waarmee u uw bedrijf kunt profileren. Google bepaalt de volgorde van de zoekresultaten door; relevantie, afstand en prominentie. Door Google Mijn Bedrijf volgens de best pratices te gebruiken heeft u de meeste kans om op de eerste pagina van de zoekresultaten te verschijnen. Hierdoor wordt u gevonden en door de relevante informatie te tonen hebt u meer kans dat uw doelgroep uw website bezoekt en contact met u opneemt. Het gebruik van alleen Google Mijn Bedrijf zorgt niet voor online succes. Google Mijn Bedrijf is een touchpoint met uw potentiële klanten en is onderdeel van een eco-systeem van andere touchpoints. Door een goed samenstel van de verschillende touchpoints gedurende de klantreis zult u online succesvol zijn.

Heel veel succes met online ondernemen!

Ondersteuning

Wilt u ondersteuning bij de inrichting en het optimaliseren van Google Mijn Bedrijf. We voeren onderstaande voor u uit voor eenmalig bedrag van € 200 (exclusief 21% BTW).

  • Analyse huidige situatie
  • Keyword onderzoek
  • Categorie onderzoek
  • Ondersteuning inrichting Google Mijn Bedrijf
  • Meten resultaten
  • Optimalisatie

Wilt u ondersteuning bij Google Mijn Bedrijf? Stuur dan een e-mail of een WhatsApp-bericht.

Handige links

Raymond Werner

Schrijf u in voor een gratis adviesgesprek

Deel uw vraagstuk in een gratis adviesgesprek en ervaar hoe u groei en efficiency kunt realiseren door digitalisering.

U bent aangemeld. We nemen zsm contact op voor het maken van een afspraak.

Raymond Werner

Schrijf u in voor een gratis adviesgesprek

Deel uw vraagstuk in een gratis adviesgesprek en ervaar hoe u groei en efficiency kunt realiseren middels de inzet van digitale oplossingen.

U bent aangemeld. We nemen zsm contact op voor het maken van een afspraak.

Pin It on Pinterest

Kan ik u helpen?