Online ondernemen is voornamelijk de dingen (slim) doen

Bent u overtuigd van de waarde van online ondernemen voor het succes van uw bedrijf? Welke best practices hanteert u om online succesvol te zijn? Hoe routinematig werkt u aan het continue optimaliseren van de klantreis over alle touchpoints?

In deze blog geven we u de handvatten om succesvol online te ondernemen.

Na het lezen van deze blog:

  • Bent u minimaal meer gemotiveerd om routinematig te gaan werken aan succesvol online ondernemen.
  • Hanteert u minimaal 3 van de handvatten om uw doelgroep beter online te bedienen.

Als ondernemer bent u vaak heel erg goed in iets inhoudelijks. Succesvol ondernemen is meer dan het vakinhoudelijke. Ondanks dat een knettergoed(e) product/dienst zeker goed verkoopt. U wilt weten wat er bij uw doelgroep speelt, welke problemen ze hebben, zodat u ze kunt helpen bij het oplossen van deze problemen. U wilt dat uw doelgroep bij u in de (online) winkel uw producten of diensten afneemt. Maar waar spreekt u uw doelgroep? Hoe komt u met ze in contact? Hoe kunt u ze overtuigen om bij u een product of dienst af te nemen? Ook u weet dat vele miljoenen mensen dagelijks online zijn en gebruik maken van verschillende platformen. Toch?

Succesvol online ondernemen begint bij …. gedrag

Uw gedrag wordt voor een groot deel bepaald door uw overtuigingen.
Bent u overtuigd dat online gaat bijdragen aan succesvol ondernemen? Indien u niet overtuigd bent dan gaat u ook niet online succesvol zijn. Misschien helpen onderstaande cijfers u iets in uw overtuigingen over de bijdrage van online bij het behalen van uw bedrijfsdoelstellingen.

  1. We hebben in Nederland ongeveer 17,3 miljoen inwoners.
  2. 97% van de Nederlanders heeft internettoegang.
  3. 90% van de Nederlanders tussen de 16-74 jaar gebruikt dagelijks het internet.
  4. 12,1 miljoen Nederlanders gebruikt WhatsApp, waarvan 9,3 miljoen dagelijks.
  5. 10,4 miljoen Nederlanders gebruikt Facebook, waarvan 7,1 miljoen dagelijks.
  6. 95% van alle zoekopdrachten in Nederland wordt gedaan met Google.

Naast bovenstaande cijfers zijn er natuurlijk nog veel meer cijfers over het gebruik van andere platformen. Denk aan het % dat online besteld of gebruik maakt van Youtube, Instagram of Pinterest.

Hopelijk bent u nu overtuigd dat (een deel van) uw doelgroep zeker online is te vinden en dus daar te bereiken is! Ontmoet uw doelgroep daar waar ze al zijn! Succesvol ondernemen gebeurt dus zeker ook online!
Zo, nu kunnen we beginnen!

online ondernemen waarde

Hoe kunt u routinematig werken aan succesvol online ondernemen?

Met onderstaande gedrag gaat ook u online succesvol zijn. Het is een opsomming, zeker geen complete, van verschillende handvatten die maken dat u snel online succesvol zult zijn. Let op, herhaling “het gaat om doen!”. Maak onderstaande klein. Laat u niet door allerlei belemmerende overtuigingen (angsten) afremmen.
Ga het doen en blijf het doen!

  • Transformeer – Let op “online ondernemen betekent starten met online en er niet meer mee stoppen”. Het is het omvormen van de  manier van ondernemen. Het is geen one-off, maar een continue proces. Online ondernemen wordt dus een vast onderdeel van de manier waarop u uw bedrijf aanstuurt. Alleen dan gaat u succesvol zijn.
  • Maak een plan – Stel een strategie op. Welke problemen gaat u voor welke doelgroep oplossen? Hoe beter u de problemen van de doelgroep kent hoe beter u een passende oplossing kunt bieden. Online kan daarbij helpen. Er zijn vele verschillende touchpoints (contactmomenten) gedurende de klantreis die kunnen bijdragen aan een optimale klantreis. Touhpoints kunnen bijvoorbeeld zijn; een website, Google My Business page of een social  business page, zoals op Facebook, LinkedIn of Instagram.
  • Stel een contentplan op – Maak een plan voor het produceren van content. Hoe vaak biedt u uw doelgroep nieuwe waardevolle content aan? Bijvoorbeeld iedere 2 weken. Maak iedere 2 weken een manifesto, een meesterwerk. Een relevant stuk dat past bij de intentie van uw lezer. Is uw lezer op zoek naar een “how to” een “lijst van producten ter vergelijking”, “de laagste prijs”. Plaats uw meesterwerk op het touchpoint waar u wilt dat uw doelgroep naar toe gaat. Maak van dit meersterwerk verschillende kleinere berichten die u op uw andere touchpoints gebruikt om te verwijzen naar dit meesterwerk. Zo vergroot u uw bereik en heeft u de meeste kans uw doelgroep te overtuigen. Luister naar de reacties die men geeft op uw content. Reageer op de reacties. Bepaal wat, welke emotie, uw doelgroep aanspreekt? Maak daar een tweede ronde kleinere berichten van die weer verwijzen naar het meesterwerk. Zo  maakt u optimaal gebruik van uw meesterwerk en heeft u het grootste bereik.
  • Ga dingen doen! – Ga doen wat u in uw plan had staan om uw ondernemers dromen en – doelen te bereiken. Door te doen gaat u veel leren. Online ondernemen is succesvol ondernemen.

online ondernemen doen

  • Implementeer de touchpoints – Implementeer de touchpoints die u in uw plan had opgenomen. Gebruik daarbij onderstaande best practices zoals genoemd bij “Haal kennis”.
  • Maak content – Ga, volgens uw contentplan, waardevolle content maken en deel deze met uw doelgroep via al uw touchpoints. Leer en optimaliseer.
  • Haal kennis – Per touchpoint zijn er online vele best practices te vinden die u kunt gebruiken. Er zijn vele how-to’s, instructie artikelen en – filmpjes. Er zijn ook vele webinars waar u aan kunt deelnemen. Ga deze gebruiken en blijf leren, zodat u steeds beter wordt. Onderstaand leest u een aantal best practices zoals wij die hanteren.
  • Verbeter uw vindbaarheid in Google (SEO) – Hoe kunt zorgen dat u goed vindbaar bent in Google?
    • Voer SEO door op uw website – Bepaal de keywords voor de betreffende post of pagina. Zoek een gerelateerd plaatje. Voer de keywords minimaal door in de; url, meta-omschrijving, titel, H1, 1e alinea, H2 tot en met H5, 1,5% van de body-tekst, in de naam van het plaatje en in de alt-tekst van het plaatje. Zorg dat de performance =< 3 seconden is, zorg dat de site goed bruikbaar is op mobiel, zorg voor interne links en voor backlinks. Draai uw website op https, zorg voor een duidelijke structuur, een sitemap en een goede robots.txt.
    • Vul Google My Business volledig – Vul de pagina zo volledig mogelijk in. Zorg dat er een aansprekende foto wordt getoond. Gebruik een keyword in uw gebruiksnaam. Gebruik keywords in de omschrijving van het bedrijf. Zorg voor reviews. Eindgebruikers houden van kwaliteit en dus houd Google van een compleet en duidelijk profiel met veel goede reviews.
  • Adverteer online (SEA) – Potentiële klanten zijn niet direct bereid iets van u te kopen. Ze willen u eerst leren kennen. Werk aan uw bekendheid, deel iets waardevols in ruil voor contactgegevens, verkoop iets kleins en laat ze ervaren wat uw waarde is. Bouw voor het zojuist genoemde een funnel, zodat een eerste contact een blijvend contact is.
    • Wees relevant met Google Ads – Voeg de Google-tag van uw campagne door op uw website. Het mooie van Google is dat men een intentie heeft met de gebruikte zoekwoorden. Zorg dat u aansluit bij deze intentie door relevant te zijn op de volgende 3 aspecten; keywords, de advertentie en de landingspagina. Als u dit goed doet heeft u de meeste kans op een hoge conversie tegen lage kosten.
    • Gebruik Facebook met geduld – Gebruik de Facebook pixel, zodat u specifiek die eindgebruikers die al een keer interactie met u hebben gehad kunt benaderen met iets waardevols. Denk aan een gratis; webinar, checklist, analyse of gesprek.

online ondernemen data inzichten

  • Handel vanuit inzichten – Zorg ervoor dat u bij zoveel mogelijk touchpoints de resultaten van uw acties kunt meten. Zoals in bovenstaande al beschreven, implementeer de; Google Analytics Tag, Google Ads Tag, de Facebook Pixel en de Google Search Console. Let op! “De data alleen is niet waardevol. Het gebruiken van de data om te inzichten te komen maakt de data waardevol”. Houd een logboek bij om de relatie te leggen tussen uw acties en de resultaten. In Google analytics kunt u dat bijvoorbeeld doen met annotations.
  • Optimaliseer – Zoals eerder aangegeven is succesvol online ondernemen geen one-off. Het is niet zo dat u eenmalig een Facebook business pagina implementeert en de leads binnen stromen. Het is een continue proces van het optimaliseren van de klantbeleving over alle touchpoints heen.
  • Werk routinematig – Uw vakmanschap heeft u waarschijnlijk ook in jaren geleerd. Door kennis en ervaring op te doen. Om online succesvol te ondernemen dient u gestructureerd te werken aan deze kennis er ervaring om het meeste resultaat te behalen. Zorg, zoals in uw contentplan beschreven dat u met regelmaat (1 x per 1-2 weken) nieuwe content distribueert. Zorg voor regelmaat (1 x per 1-2 weken) in het analyseren van uw data van uw SEO, SEA en optimaliseer waar nodig. Reageer dagelijks op feedback, reviews op uw content. Alleen als u consequent, gedisciplineerd en gestructureerd werkt aan succesvol online ondernemen gaat u succesvol zijn.

online ondernemen routines

  • Zelf doen of uitbesteden – Om uw bedrijfsdoelstellingen te behalen neemt u continue beslissingen. Zo moet u voor bovenstaande activiteiten ook beoordelen en besluiten of u ze zelf uitvoert of (gedeeltelijk) uitbesteedt. Voor velen betekent online ondernemen het doen van Marketing en Sales. Beide zijn zeer belangrijke onderdelen van uw bedrijfsvoering. Zorg er minimaal voor dat u een groot deel van dezw online activiteiten zelf kunt uitvoeren. Denk aan het maken van relevante content voor de doelgroep die u zo goed kent. Bepaal regelmatig of u met uw online activiteiten snel en kwalitatief genoeg gaat ten opzichte van uw doelstellingen. Haal, indien nodig, kennis en ervaring in huis door specifieke diensten af te nemen bij een gespecialiseerd bureau of door bepaalde delen uit te besteden. Focus zoveel mogelijk op de dingen die het meeste bijdragen aan uw onderneming en die u de meeste energie opleveren. Besteed operationele activiteiten zoveel mogelijk uit. Geef gas op uw product (uw vakmanschap), uw sales en marketing.
  • Online & offline – Dit artikel ging natuurlijk over succesvol online ondernemen. Ja, er zijn bedrijven die alleen online ondernemen, maar het overgrote deel onderneemt online en offline of zou dit moeten doen. Ja, online ondernemen gaat u heel veel brengen. Uw bereik is groot, u kunt veel automatiseren. Let op! “Succesvol ondernemen is voor velen een combinatie van online en offline ondernemen”. Blijf naast uw online activiteiten dus zeker ook met dezelfde passie en discipline werken aan uw offlline (sales) activiteiten. Juist de integratie van de beide zorgt voor een optimale klantbeleving.

Alle bovenstaande handvatten hebben we voor u ook in een “Succesvol online ondernemen”-model gezet, zie onderstaand plaatje. In dit model hebben we de handvatten wat meer geclusterd. Hopelijk geeft het model u nog meer houvast bij het uitvoeren van uw activiteiten.

online ondernemen succesvol model

Conclusie

Succesvol ondernemen is ook online ondernemen. Een zeer groot deel van de Nederlanders en dus ook van uw doelgroep is online te vinden en gebruikt dagelijks verschillende platformen. Indien u overtuigd bent dat online gaat helpen bij succesvol ondernemen dan hebt u de eerste barrière overwonnen. Vervolgens komt u nog vele barrières tegen die u zult overwinnen indien u doorgaat en u niet laat afremmen door belemmerende overtuigingen. Door routinematig de online activiteiten te blijven uitvoeren, te leren en te optimaliseren zult u online succesvol zijn.
Bepaal steeds wat u zelf wilt doen en wat u laat doen door uw benodigde investering in relatie tot het behalen van uw bedrijfsdoelstellingen te beoordelen. Haal kennis en ervaring erbij om te versnellen waar gewenst. Succesvol ondernemen is offline en online ondernemen. Blijf beide routinematig en met passie doen en ook zult succesvol zijn.

Ga nu meer gemotiveerd en routinematig aan de slag met online ondernemen en pas minimaal 3 van onze handvatten toe.

Wilt u, stap voor stap, begeleiding bij het toepassen van de handvatten? Stuur ons dan een WhatsApp bericht of een e-mail.

Raymond Werner

Schrijf u in voor een gratis adviesgesprek

Deel uw vraagstuk in een gratis adviesgesprek en ervaar hoe u groei en efficiency kunt realiseren door digitalisering.

U bent aangemeld. We nemen zsm contact op voor het maken van een afspraak.

Raymond Werner

Schrijf u in voor een gratis adviesgesprek

Deel uw vraagstuk in een gratis adviesgesprek en ervaar hoe u groei en efficiency kunt realiseren middels de inzet van digitale oplossingen.

U bent aangemeld. We nemen zsm contact op voor het maken van een afspraak.

Pin It on Pinterest

Kan ik u helpen?